Upplägg av Coachingprogram Språngbrädan på en fotbollssektion

Undersökningsgrupp idrottsledare och tränare i en idrottsklubb.

Den aktuella undersökningsgruppen utgjordes till en början av 17 deltagare, helt på frivillig grund, varav fyra föll bort. De fick frågan om de trodde de skulle klara 100% närvaro alla fyra tillfällen. De som inte trodde på det ombads att inte fortsätta.

Målgrupp var samtliga ledare och tränare som är aktiva i Viggbyholm IK´s fotbollssektion till lag för barn, ungdomar och seniorer (7- ca 25 år ) inalles ca 200 individer.  Åldersgrupper: Fotbollslekis – 89, -90, -91, -92.  Sjumanna. -85, -87, -88.   Elvamanna -81, -83, -84. Junior P-17.

Klubbens lokalt samlande betydelse har varit stark men man har nu kommit till en punkt som liknar kris. Framförallt saknas en ledarstomme och sist men inte minst en styrelse och ordförande i fotbollssektionen.

I detta ögonblick har klubben bett om hjälp med:

  • – implementering av metoden Språngbrädan på klubbens fotbollssektion.
  • – vägledning och utbildning av ledarskapet.
  • – utveckla modell för långsiktig satsning på kommundelens egna barn och ungdomar.

Mål är att samtliga ledare och tränare fullföljer Språngbrädan till 100 % och formulerar rimliga målsättningar för sig själva och laget. Av 17 ledare som kom till mötet kunde fyra direkt säga att de omöjligt skulle klara 100% närvaro. Kvar blev då tretton.

Här läggs grunden till flerårig satsning. A-laget har aldrig tidigare spelat högre än div 6. För att bryta den mentala låsningen utmanade jag denna mentala blockering och bad dem skriva och sätta upp affischer lite här och var med en högre målsättning.

Viggan i div 5!

Viggan i div 4!

Arbetssätt

Implementering av metod hos 13 ledare och tränare som för med sig konkreta övningar till sina barn-, junior och ungdomslag. Resultat från övningar och måluppfyllelser, som också ingår i dokumentation och forskning, redovisas regelbundet inom grupperna och mellan grupperna.

Deltagarnas egen kunskap och egna erfarenheter utgör innehållet ur vilken gruppen ska finna en gemensam fotbollsfilosofi. Man lär av varandras perspektiv och ökar förståelsen för varandra och sig själva genom att redovisa personliga önskningar, problemställningar och mål. Utveckling, träning och förverkligande går hand i hand.

Här klargörs tränarens roll och betydelse.

Krav på enbart ett positivt beteende

Diskutera sin egen frustration vid vissa prestationskrav och se om man kan tona ned dem.

Utvärdering efter genomförandet av detta upplägg gjordes av forskarstuderande vid pedagogiska institutionen Stockholms Universitet.

Börje Peratt

Annonser

Om borjeperatt

Börje Peratt, producer, writer, filmmaker, composer, artist and human scientist born in Sweden 1949 received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). He has also a Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Works also as director and cameraman. He has produced radio reportage, for Swedish Public Broadcast Radio and documentaries, shorts, and TV-series for Swedish Public Broadcast Television. He has also made movie feature, musicals and drama for the theater. His scientific project "on origin of consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches leadership.
Det här inlägget postades i Coach, Coaching, Coachning, Idrott, Implementering, Livskompassen, Språngbrädan, Teambuilding, Utbildning, Utdrag ur studie och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s