Livskompassbaserat lärande i vetenskaplig undersökning

Från 1985-talet omsattes Livskompassen i program för olika yrkesmiljöer. Den användes både vid analys av projekt och i direkta coachingsammanhang.

Från 1994 prövades teorierna i universitetsstudier i psykologi och pedagogik. Vi gjorde fallbeskrivningar på några av mina insatser inom idrott och på ett uppdrag i ett företag och i ett par föreningar. (Not 1)

Behovet av att pröva Livskompassen och den metod ”Språngbrädan” som lyckats så väl var naturligtvis stort. Flera studier har gjorts av oberoende forskare och andra har jag själv legat bakom.

En mycket intressant studie gjordes av Lowén, en extern forskare, för Enator Medical 1997. (Not 2)
Studien omfattade 6 dotterbolag och undersökte trivsel, kommunikation, relationer med chefer och medarbetare, produktivitet och lönsamhet.

Ett företag avvek markant från de fem övriga. Det hade på alla parametrar avsevärt bättre värden. Lowén kunde bara finna en detalj som skiljde detta företag från de övriga. Det var Språngbrädan. Studiens övriga företag kan därmed betraktas som kontrollgrupper.

Börje Peratt

Not 1) AIK, utvärdering av hockeykvalet till elit 1998

Not 2) Extern Utvärdering av Språngbrädan på kommunikationsföretag

Annonser

Om borjeperatt

Börje Peratt, producer, writer, filmmaker, composer, artist and human scientist born in Sweden 1949 received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). He has also a Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Works also as director and cameraman. He has produced radio reportage, for Swedish Public Broadcast Radio and documentaries, shorts, and TV-series for Swedish Public Broadcast Television. He has also made movie feature, musicals and drama for the theater. His scientific project "on origin of consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches leadership.
Det här inlägget postades i Utvärdering, Vetenskaplig prövning. Bokmärk permalänken.

En kommentar till Livskompassbaserat lärande i vetenskaplig undersökning

  1. Ping: Livskompassen lär läraren anpassa sig till eleven | Coacha med Peratt Livskompassen

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s