Studiehandledning från 1978 till grund för Livskompassbaserat lärande

Monologen Kaninen & Rovdjuret hade fått ett enastående mottagande då Ernst-Hugo Järegård framförde den 1978. Svenska Röda Korset önskade en studiehandledning. Utvecklingen sedan 1970 med pedagogiska spel och läromedel skulle med det nya uppdraget 1978 förvandla instrumentet till en metod, en studiehandledning och en utbildning.

Det var ett historiskt ögonblick. Min partner och blivande fru Ritva blev bollplank och skärgranskare av idéer. Tillsammans brottade vi fram en logisk hållbar teori och övningar för hur man skulle kunna förstå och använda denna Livskompass. Från början var det fyra positioner men redan 1973 hade jag börjat fundera över att skala ned det till tre och jobbade med manus som prövade den dynamiken.

Anne-Marie Johansson introducerade Transaktionsanalys (TA) i Sverige (1973) och ville ha min hjälp att illustrera. Hon skulle presentera TA i en workshop tillsammans med framträdande av Magnus & Brasse. Jag berättade om min modell och vi såg båda likheterna.
Även vandringen mellan tre och fyra fält. TA hade en grundteori om tre figurer/arketyper men visade i sin kommunikationsmodell upp en fyrfältare.

Gränsbrytaren outgiven bok (Börje Peratt v. 1988)

Gränsbrytaren outgiven bok (Börje Peratt v. 1988)

Min modell var dock då mer riktad till barn. Arketyperna för den rationelle ”Vuxen” kallade jag ”Robot”. Arketypen för den auktoritära ”Föräldern” kallade jag ”Rovdjuret” och det underlägsna ”Barnet” kallade jag ”Kaninen”. (Not 1 och Not 2) Jag övergav ”Diplomaten” som var den fjärde funktionen och lät den dynamiken istället bli smörjoljan mellan och inom grupperna.

Långt senare skulle jag förstå denna position som den helt avgörande för livens kommunikation och samverkan. Den var grunden till den villkorslösa kärleken, den kraft som gör att föräldern tar hand om sin avkomma och den kraft som förlåter och möjliggör försoning.

UGL och andra teorier

År 2003 gick jag en kurs i UGL (Utveckling av grupp och ledare) och fann att även den teorin hade likheter med vår studiehandledning från 1978. Dock skiljde sig en del från pedagogiken då min metod syftade till att förstå inre motiv och de tankar och känslor som samspel, konflikter och drivkrafter sätter igång.
Ett annat märkligt samband jag då fick reda på är att Svenska försvaret höll en pilotkurs samma år (1978) och nästan samtidigt som jag höll min första kurs för Svenska Röda Korset.

UGL skapades utifrån ett problem som uppenbarades i Vietnamkriget då fler befäl sköts ihjäl i ”friendly fire” istället för av fienden. En förlegad auktoritär och dominant befälskultur behövde förändras. Vad som då hände var att problemet ”krigarprofilen” uteslöts i UGL teorin. Som om man ville blunda för den eller förneka den. Därmed blir UGL också ofullständig.

Andra former och teorier är Ability based learning-ABL (Not 3), Problem based learning – PBL (Not 4) och Experience based learning (Upplevelsebaserad inlärning) som gäller för UGL. FIRO teorin om Gruppens utveckling har tre positioner Rollsökning, Tillhöra (gruppen) och Samhörighet (med gruppen).

Denna teori om gruppdynamik bygger på en förklaringsmodell som säger att alla mänskliga behov och beteenden kan beskrivas genom tre uttryck för relationer. Tillhöra, Kontroll och Öppenhet. Denna uppdelning saknar den individualistiska Kämpen (Viljan att skapa).

Livskompassens återgång till fyrfältare

1985 återgick Livskompassen till fyra poler och det är denna struktur som råder än idag inte bara för att förstå jaget och personligheten utan även för att förstå grupptillhörighet dess dynamik och utveckling.

Livskompassbaserat lärande skulle därför kunna tillföra FIRO-teorin den förlorade Kämpen ”Ensamvargen”, som innebär att stå utanför gruppen (eget race).

Möjligen kan denna position ha setts som så självklar inom en krigsmaktsorganisation att man glömde bort den inom UGL. Ungefär som att jag tog Diplomaten för självklar och lade den åt sidan. Men det blir som att sopa problemet under mattan om man inte tillstår den och erkänner den. Vi ser ofta ensamvargens problematik utspelad i filmer där ”First Blood” (Rambo) och The Bourne Identity är klassiska exempel.

Vi ser också emellanåt denna individualistiska profil i dokusåpor och där blir dessa personer utmärkande och kontroversiella. De slutar sällan som vinnare i sådana sammanhang där man är beroende av omgivningens röster. Men utan dem skulle antagligen TV-produktionerna bli ganska lama.

UGL har till skillnad från ABL och PBL även den emotionella aspekten men man lever kvar i trepolersteorin.

Därför vågar jag påstå att LBL ger en verkligare bild av hur både hjärnan fungerar och hur livets varelser, inte bara människan, agerar.
Hur Livskompassen sannolikt finns i alla liv och har utvecklats evolutionärt beskriver jag i boken Succebo-fröet till framgång.

Börje Peratt

Not 1) studiehandledningen för Kaninen & Rovdjuret (Svenska Röda Korset 1978 här v.1981)
Not 2) ”I’m OK – You’re OK” (Harris, 1969).
Not 3) Alverno Ability-Based Learning,
Ability based learning
Not 4) Problembaserat lärande

Annonser

Om borjeperatt

Börje Peratt, producer, writer, filmmaker, composer, artist and human scientist born in Sweden 1949 received his professional education at The Dramatic Institute, Stockholm (1975). He has also a Master degree in Education and a Bachelor in Psychology (Stockholm University). Works also as director and cameraman. He has produced radio reportage, for Swedish Public Broadcast Radio and documentaries, shorts, and TV-series for Swedish Public Broadcast Television. He has also made movie feature, musicals and drama for the theater. His scientific project "on origin of consciousness" is published in three books. Invented a Life Compass and teaches leadership.
Det här inlägget postades i Ledarskap, Livskompassbaserat lärande, Livskompassen, Utbildning och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s